Sprawy formalno-podatkowe

Zastrzegamy, że nie udzielamy porad podatkowych i choć dołożyliśmy starań, aby informacje tutaj prezentowane były sprawdzone nie gwarantujemy ich prawidłowości. Jeśli masz wątpliwości skonsultuj się ze swoim księgowym lub doradcą podatkowym.

Czy muszę prowadzić działalność gospodarczą?

Prowadzenie działalności gospodarczej nie jest konieczne, choć może być korzystne ze względu na możliwość płacenia niższych podatków poprzez zaliczanie faktur od nas do kosztów uzyskania przychodu oraz rejestru VAT.
Jeśli nie posiadasz oficjalnie zarejestrowanej firmy to pamiętaj, że rozliczając się ze swoimi klientami jako osoba indywidualna również masz obowiązek płacenia podatków i składek.

Dlaczego jako firma płacę mniej niż osoba prywatna?

Jesteśmy spółką brytyjską. Nasi klienci kupując od nas usługi importują je, a my je eksportujemy. W zależności od tego czy kupuje on nas osoba prywatna czy firma naliczamy podatek VAT inaczej, bo tego wymagają od nas przepisy o VAT dotyczące importu i eksportu usług:

  • w przypadku klientów indywidualnych naliczamy VAT i dodajemy go do ostatecznej ceny, którą klient ma zapłacić; następnie odprowadzamy VAT do Urzędu Skarbowego,
  • w przypadku klientów biznesowych nie naliczamy VATu, ponieważ to klient ma obowiązek go rozliczyć we własnym zakresie.

Jeśli zatem kupujesz na firmę, wtedy kwota, którą nam płacisz jest mniejsza. Być może jednak pojawi się konieczność odprowadzenia podatku do Urzędu Skarbowego. Pamiętaj, aby prawidłowo rozliczyć fakturę - jest to opisane dalej.

Jak zaksięgować fakturę i rozliczyć VAT?

Choć jesteśmy spółką brytyjską, to nasze faktury możesz zaliczyć w koszty tak jak faktury od dostawców krajowych. Natomiast inaczej rozliczasz i księgujesz VAT, ponieważ jako firma polska importujesz usługi z innego kraju Unii Europejskiej.

Sposób rozliczania podatku VAT różni się w zależności od tego, czy jesteś zarejestrowanym podatnikiem VAT czy nie.

  • Jeśli jesteś "vatowcem" to masz obowiązek wykazania w składanej deklaracji VAT podatku należnego z tytułu importu usług. Naliczenie podatku VAT daje Ci prawo do jednoczesnego odliczenia tego podatku, dlatego fakturę umieszczasz jednocześnie w rejestrach zakupów i sprzedaży, zaś podatek VAT "zeruje się".
  • Jeśli nie jesteś "vatowcem" to również masz obowiązek naliczyć VAT i wykazać go w deklaracji. W tym wypadku nie możesz go jednak odliczyć. To powoduje, że jesteś zobowiązany obliczony podatek VAT odprowadzić do Urzędu Skarbowego. Przykładowo, doładowując konto na 100 zł powinieneś wpłacić do Urzędu Skarbowego 23 zł.

Jeśli nie wiesz czy jesteś zarejestrowanym podatnikiem VAT  skorzystaj z narzędzia udostępnianego przez Ministerstwo Finansów.

Certyfikat rezydencji podatkowej

Ponieważ jesteśmy spółką brytyjską, Urząd Skarbowy może wymagać od Ciebie naszego certyfikatu rezydencji podatkowej -  pobierz aktualny certyfikat.

Korekty faktur VAT

W przypadku wystąpienia pomyłki podczas podawania danych do faktury możemy ją skorygować. Jest to możliwe najpóźniej do 10. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym faktura została wystawiona.

Płatność przelewem a pobyt za granicą (osoby indywidualne)

Przepisy europejskie nakładają na nas obowiązek dokładnego weryfikowania kraju nabywców indywidualnych w celu określenia prawidłowej stawki VAT. W większości przypadków do weryfikacji wystarczy, że posiadasz konto w polskim banku. Jeśli jednak chcesz zapłacić przelewem tradycyjnym to na etapie płatności nie będziemy w stanie sprawdzić w jakim banku masz konto, a więc nie określimy Twojego kraju. W takim wypadku sprawdzamy w jakim kraju się obecnie znajdujesz (wykorzystujemy do tego Twój adres IP).

Jeśli zatem składasz zamówienie jako osoba indywidualna, przebywasz za granicą i próbujesz zapłacić przelewem tradycyjnym to system na to nie pozwoli. W tej sytuacji możesz:

  • zapłacić za pomocą szybkiej płatności internetowej - takie płatności są obsługiwane przez większość banków,
  • podać nam swój polski numer telefonu komórkowego, który zweryfikujemy smsem,
  • złożyć nowe zamówienie, ale tym razem na firmę (jeśli taką posiadasz).

Jeśli przebywasz w Polsce a system tego nie wykrył - napisz do nas i podaj swój numer telefonu. Dokonamy weryfikacji sms i odblokujemy możliwość płatności przelewem.